29 sidor mot sömnbesvär (2010)

Den här boken är till dig som har sömnproblem. Till dig som har svårt att somna, som sover oroligt, som ligger vaken i sängen eller som vaknar innan natten är slut. Och som lider av det.

Det jag vill med den här boken är inte främst att du ska lära dig, eller förstå, något nytt. Det är nämligen inte kunskap om sömn som kommer att få dig att sova bättre, utan handlingar, saker som du gör.

Börja med att fylla i sömndagboken som finns sist i boken (eller nedladdningsbar från den här sajten – klicka här -> Sömndagbok från 29 sidor mot sömnbesvär). Prova sedan övningarna i boken och se om de fungerar för dig, så som de fungerar för de personer jag träffar i mitt arbete på Sömnmottagningen. Jag föreslår att du genomför övningarna i boken som en intensivkur och samlar egna erfarenheter under några veckor. I det sista kapitlet får du hjälp att planera för din sömn mer långsiktigt utifrån dina nya erfarenheter. Intensivkuren är jobbig att genomföra, men vad har du att förlora?

Boken bygger på den tredje vågens kognitiva beteendeterapi och en metod som heter ACT (Acceptance and Commitment Therapy).

Vem har inte problem att somna ibland? Eller vaknar mitt i natten utan att kunna somna om. Här får man på 29 sidor hjälp att identifiera och hantera det som stör sömnen. Det handlar om att kunna somna, ta sig igenom en orolig natt och att klara av en dag då man är sömnig och trött.

Bonusmaterial

Sök efter dagböcker, övningar mm till boken genom att klicka på Bonusmaterial  i menyn ovan.

Skaffa boken

Låna boken på ditt bibliotek eller köp den hos din bokhandlare eller internetbokhandlarna Adlibris eller Bokus. Är du osäker på vilken av mina böcker du vill börja med, så börja med 29 sidor mot stress.

Kerstin Jeding, 29 sidor mot sömnproblem, Albert Bonniers Förlag 2010
ISBN: 978-91-0-012535-6