Knackande närvaro – med ljud

Nu följer en medveten närvaroövning jag kallar Knackande närvaro.

Det är mycket ovant för de flesta av oss att inte svara på våra egna tankar eller tänka vidare på dem. Det går att lägga märke till tanken ”Hur mycket är klockan?” utan att kolla vad klockan är eller svara sig själv med en gissning (”Jag stack från jobbet vid fem så hon är nog halv sex”) liksom det går att tänka ”Tänk om han inte blir nöjd med rapporten?” utan att upprepa för sig själv vilka strategier man har tänkt ut för att se till att rapporten blir lyckad. Prova själv under den här övningen!

För alla övningar i medveten närvaro:

  1. För din uppmärksamhet till det som övningen föreslår dig att uppmärksamma.
  2. Undersök det med din nyfikenhet.
  3. Varje gång som du tappar din uppmärksamhet (och det kommer du att göra många gånger för det är så vårt sinne fungerar), för den tillbaka!

Du kan antingen följa den skriftliga vägledningen nedan, eller låta dig vägledas av ljudspåret. Liksom med de andra övningarna, kommer du snart att lära dig övningen utantill och kan göra den var och när som helst utan vägledning!

För att lyssna på ljudspåret klicka på -> Knackande närvaro

© Kerstin Jeding ℗ BonnierAudio. Stort tack till Frekvens Produktion AB för inspelning och till min ljudboksförläggare Bonnier Audio som möjliggjort hela inspelningen!

Här nedan följer vägledning i form av text:

Prova att bara sitta (eller stå) stilla en stund, och nyfiket lägga märke till dina egna tankar. Varje gång du lägger märke till en tanke kan du knacka lätt med pekfingret mot ditt ben eller något annat.

Svara inte dig själv på någon tanke under övningen. Bara knacka lätt igen när du lägger märke till nästa tanke som passerar genom ditt huvud.

Du kommer att tappa fokus många gånger – det är så vårt medvetande fungerar! Din uppgift är att föra din uppmärksamhet tillbaka till övningen varje gång du lägger märke till att du tappat fokus, svarat på en tanke eller tänkt vidare på den. Dina tankar sänds ut som över en inre radio. Bara lyssna på radioskvalet, och knacka för varje ny tanke du lägger märke till.

Om du märker att du har slutat att knacka med fingret, så har du förmodligen fastnat i en av tankarna och tänkt vidare på den – och grattis, för du har lagt märke till det och blivit medvetande i nuet igen! Återgå till att bara vara nyfiken och att observera allt som sägs på radion.

Om du tappar fokus hundra gånger under vår lilla övning så är din uppgift att föra tillbaka din uppmärksamhet hundra gånger. Fortsätt en liten stund till att bara observera, och att knacka.

Vill du prova fler övningar i medveten närvaro från kerstinjeding.se? Klicka här.
Vill du veta hur du din närvaro och din kontakt med nuet kan hjälpa dig i livet, läs 29 sidor mot stress, 29 sidor mot oro eller 29 sidor mot sömnbesvär. Se här. Teknikerna används också i vår bok Vägen ur utmattningssyndrom, se mer om den här