Kontakt med underlaget – en medveten närvaro-övning

Många medveten närvaro-övningar handlar om att nyfiket känna efter hur kroppen känns just nu. Här kommer ett litet exempel på det.

Sitter du ner just nu, eller ligger du eller står du?

Använd din nyfikenhet, och känn nyfiket efter var du har kontakt med underlaget – under fötterna? Under baken? Längs med hela kroppen? Försök att känna efter så detaljerat som du kan precis var underlaget bär upp din kropp. Om du känner marken eller golvet under fötterna, var under högerfoten känner du det? Vilka tår, var under sulan, på hälen? Och var på vänsterfoten? Om du ligger ner, känn efter nerifrån tårna och längs med kroppen hela vägen upp till huvudet var du kan känna underlaget och lägg märke till hur det känns på varje ställe.  Var går gränsen för var du kan känna underlaget – kan du följa den som en tänkt linje längs din kropp?

Bara lägg märke till allt du uppmärksammar. Just nu behöver du inte ha åsikter om det du lägger märke till, och inte heller förändra något. Vill du till exempel justera din ställning så gör det när du övat klart.

Det finns ett ljudspår till denna övning här.

Vill du prova fler övningar i medveten närvaro från kerstinjeding.se? Klicka här.
Vill du veta hur du din närvaro och din kontakt med nuet kan hjälpa dig i livet, läs 29 sidor mot stress, 29 sidor mot oro eller 29 sidor mot sömnbesvär. Se här. Teknikerna används också i vår bok Vägen ur utmattningssyndrom, se mer om den här