Medveten närvaro: Prova på med tio andetag

Medveten närvaro handlar om nyfikenhet. Att med nyfikenhet utforska någonting som om det vore första gången man upplevde det – vad det än är som man väljer att uppmärksamma. Vi strävar alla efter att vara nybörjare varje gång.

Många klassiska meditationsövningar fokuserar på andningen. Andningen kan vara ett ankare till nuet, och vi har den alltid med oss. Vill du prova?

Vänd din uppmärksamhet till din andning, och försök varken ändra eller kontrollera den, utan bara undersök den så som den är just nu med nyfikenhet.

Andetag 1, 2, 3: Fokusera på din utandning, och pressa ut lite extra luft på utandningarna på de första tre andetagen, och känn hur det känns när lungorna fyller sig av sig själva på inandningen.

Andetag 4, 5, 6: Flytta din uppmärksamhet till din nästipp, och känn luften som passerar in och ut ur näsan när du andas. Lägg märke till hur varm eller sval den känns på varje in- och utandning.

Andetag 7, 8, 9: Fortsätt att ha din hela uppmärksamhet på din andning (eller flytta den tillbaka till andningen så ofta det behövs!), och känn efter de små pauserna mellan in- och utandning och mellan varje andetag.

Andetag 10: Blunda (om situationen tillåter) och följ andetaget hela vägen in genom näsan (eller munnen) och hela vägen ner genom lungorna till magen, och sedan hela vägen ut.

Nu har du varit medvetet närvarande under tio andetag!

Vill du prova fler övningar i medveten närvaro från kerstinjeding.se? Klicka här.
Vill du veta hur du din närvaro och din kontakt med nuet kan hjälpa dig i livet, läs 29 sidor mot stress, 29 sidor mot oro eller 29 sidor mot sömnbesvär. Se här. Teknikerna används också i vår bok Vägen ur utmattningssyndrom, se mer om den här