Tidsutmaningen

Vi läser Momo eller kampen om tiden av Michael Ende för barnen just nu. I boken kommer de grå männen från Tidssparbanken och räknar tid. Varje dygn har vi 86 400 sekunder att disponera. Kanske slösade du bort 120 sekunder på utmaningen i mitt förra blogginlägg? De grå männen vill att människorna sparar tid genom att bara göra absolut nödvändiga saker och genom att göra dem så fort som möjligt, så att de kan spara all sin andra tid och ta ut den senare i livet och verkligen, verkligen njuta av den då. De gör övertygande uträkningar med alla dessa tusentals och miljontals sekunder vi har till vårt förfogande: Spara nu och se så mycket du kan ta ut sedan!

Boken är en ganska träffande beskrivning över dagligt liv i vår tid. Att skynda sig att plocka undan maten och diska så att man kan njuta sen efteråt. Att skynda sig att hänga tvätten så att man får ledig tid senare ikväll. Att gå raskt till bussen för att inte missa den och tvingas stå sysslolös i tio minuter och vänta på nästa. Att snabbt klara av den här arbetsuppgiften så att man kan gå vidare till nästa. Tiden är något vi – medvetet eller omedvetet – ständigt förhåller oss till på ett eller annat sätt.

Den vietnamesiska zenbuddisten Thich Nhat Hanh har mycket klokt att säga. Han pratar om vardagssysslor som värden i sig, och jag lyssnar. Att diska för att diska, inte för att bli färdig fort och göra något annat sedan. Att promenera till bussen för att promenera, inte för att komma fram så fort som möjligt. Du kan också prova. Låt dina vardagsaktiviteter få ta den tid de tar, de är ju också en del av ditt liv. Och prova att tillåta dem att fylla din uppmärksamhet också, istället för att stå och drömma dig bort till något annat eller planera för nästa sak du ska göra. Känn hur vinden känns mot ditt ansikte, hur blank eller tung tallriken är i din hand, hur diskmedlet eller tvålen luktar, hur din hud känns.

Några små steg till närvaro i vardagliga aktiviteter:

1)      Gör en sak i taget (om det går)
2)      Ge det du gör din fulla uppmärksamhet
3)      När du förlorar din uppmärksamhet från det du gör, för den vänligt tillbaka. Varje gång.

Om du vill kan du undersöka nyfiket det som stjäl din uppmärksamhet (tex genom att observera tankar, känslor och förnimmelser en stund).

Prova att göra något eller allt av följande med uppmärksam närvaro: Diska, Fyll eller töm diskmaskinen, Ta ut soporna, Borsta tänderna, Duscha, Äta, Klä på/av sig, Köra bil, Gå hemifrån, Komma hem, Gå uppför trapporna, Gå nedför trapporna.

Det här är en av mina favoritformer för att praktisera medveten närvaro i mitt liv, och jag behöver det. Thich Nhat Hanh har skrivit många böcker (till exempel Mindfulness: ögonblickens under) du kan läsa om du också vill ta del av hans visdom!