Tre tre tre – med ljud

Att öva medveten närvaro är lätt – till och med jättelätt! Det enda som krävs är nyfikenhet och din fulla uppmärksamhet. Det här är en enkel introduktionsövning till medveten närvaro som jag kallar 3-3-3. Jag vet inte vem som har hittat på övningen, men skickar en tacksam tanke till honom eller henne!

I övningen uppmärksammar man tre saker man ser, hör och känner i tur och ordning. När du har övat in den är det är en bra, enkel och strukturerad övning att ta med sig de gånger man som bäst behöver förankra sig i nuet.

För alla övningar i medveten närvaro:

  1. För din uppmärksamhet till det som övningen föreslår dig att uppmärksamma.
  2. Undersök det med din nyfikenhet.
  3. Varje gång som du tappar din uppmärksamhet (och det kommer du att göra många gånger för det är så vårt sinne fungerar), för den tillbaka!

Du kan antingen följa den skriftliga vägledningen nedan, eller låta dig vägledas av ljudspåret. Liksom med de andra övningarna, kommer du snart att lära dig övningen utantill och kan göra den var och när som helst utan vägledning!

För att lyssna på ljudspåret klicka på -> Tre-tre-tre

© Kerstin Jeding ℗ BonnierAudio. Stort tack till Frekvens Produktion AB för inspelning och till min ljudboksförläggare Bonnier Audio som möjliggjort hela inspelningen!

Här nedan följer vägledning i form av text:

Börja med att på ett faktiskt sätt beskriva tre saker du ser, gå därefter över till att beskriva tre saker som du hör och sist tre saker du känner i kroppen. Exempel: ”Jag ser en grön blyertspenna, jag ser bordet som har fyra ben och är gjort av trä och den blå lampan i metall som hänger över bordet. Jag hör tåget åka förbi, någon som pratar i rummet bredvid, en stol som gnisslar. Jag känner min tyngd mot stolen, jag känner att jag lagt benen i kors, jag känner att mina fötter är varma.”. Kom ihåg att bara beskriva sakerna, inte tycka något om dem.

Nu är det din tur:

3     Beskriv tre saker du ser, tre saker du hör och tre saker du känner.

2     Fortsätt övningen genom att beskriva två saker du ser, hör och känner.

1     Därefter namnger du en av varje.

Bra jobbat! Nu har du provat medveten närvaro i nuet!

Vill du prova fler övningar i medveten närvaro från kerstinjeding.se? Klicka här.
Vill du veta hur du din närvaro och din kontakt med nuet kan hjälpa dig i livet, läs 29 sidor mot stress, 29 sidor mot oro eller 29 sidor mot sömnbesvär. Se här. Teknikerna används också i vår bok Vägen ur utmattningssyndrom, se mer om den här