Vad är ACT?

På Stressmottagningen arbetar jag med ACT. Vad är ACT?

ACT är Acceptance and Committment Therapy som kallas tredje vågens kognitiva beteendeterapi (KBT). Det är forskningsframsteg inom inlärningspsykologin som har legat till grunden för att hitta ännu bättre sätt att hjälpa människor med psykisk ohälsa.

Den allra viktigaste skillnaden på ACT och andra terapiformer är att vi inte lägger vår energi på att bli av med våra obehagliga inre upplevelser – tankemonster, oroskänslor eller tryck över bröstet. Istället låter vi de vara och lägger energin på att göra de saker som är viktiga och värdefulla för oss i livet – att vara en närvarande förälder eller en god kollega eller bidra till samhället eller miljön eller andra saker.

Anledningen till att vi inte letar efter strategier för att bli av med våra obehagliga inre upplevelser är att vi inte vet något sätt som fungerar särskilt bra på lång sikt. Och att vi vet att genom att försöka bli av med upplevelserna så går det åt en massa energi som vi skulle kunna lägga på annat. I en ACT-terapi ägnar vi oss istället åt sätt att hantera de tankar, känslor och kroppsförnimmelse vi ändå redan har, och sedan åt att hitta sätt att leva livet som vi vill att det ska levas – och så gör vi vårt bästa att leva det!

Vill du läsa mer om ACT på engelska? Klicka här.